Spring til Indhold

Genbrug. Genopfyldning. Gentænkning. Vores fremskridt mod en emballage revolution.

Publiceret:

Gennemsnitlig læsetid: 5 Minutter

Vi har arbejdet med enkle, bæredygtige løsninger, der vil hjælpe millioner af mennesker med at reducere plastforbruget for altid. Her er, hvad vi hidtil har lært

Unilever products' refill station

Behovet for en absolut reduktion af plasticforbruget er helt klart. En nylig rapport fra The Pew Charitable Trusts og SYSTEMIQ - 'Breaking The Plastic Wave' - fandt, at mængden af plast i havet forventes at tredobles inden 2040, medmindre der iværksættes radikale handlinger.

Men der findes løsninger. Den samme rapport fandt, at denne mængde kan reduceres med 80%, hvis der iværksættes en større transformation. Og vi handler hos Unilever. I 2019 lovede vi, at vi inden 2025 vil halvere brugen af jomfru plast i vores emballage og fjerne mere end 100.000 ton plast helt.

Vores udgangspunkt skal være design. Vi reducerer mængden af vores plastic forbrug, og vi sørger derefter for, at det, vi bruger, i stigende grad kommer fra genanvendte kilder. Vi sigter mod at sikre, at al vores plastemballage er genbrugelig, genanvendelig eller komposterbar i 2025 - og vi arbejder med en hidtil uset hastighed og intensitet for at gøre fremskridt. Én løsning er genopfyldelige, genanvendelige formater, og vi undersøger, hvordan vi kan levere dem til forbrugere over hele verden.

Som Chief R&D Officer Richard Slater forklarer: ”For at tackle de grundlæggende årsager til plastaffald er vi nødt til at tænke anderledes om emballage. Vi har brug for dristige innovationer, der udfordrer eksisterende designs, materialer og forretningsmodeller. Vores prioritet er grundlæggende at genoverveje vores tilgang og bane vejen for nye løsninger såsom genanvendelige og genopfyldelige formater.

"Ved at vedtage en" test, lær og raffiner "mentalitet har vi udviklet innovative løsninger, der vil hjælpe folk med at reducere deres plast-forbrug for altid," tilføjer Richard.

FID - Richard Slater, Chief R&D Officer, Unilever
Vi har behov for modige innovationer, som udfordrer eksisterende designs, materialer og forretningsmodeller. Vores prioritet er en fundamental nytænkning af vores tilgang og at bane vejen for nye løsninger som fx genbrugelige og genopfyldelige formater. Richard Slater, Chief R&D Officer, Unilever

Nye produkter. Nye pakker. Nye modeller.

Vi har udpeget dedikerede teams til at fremskynde vores arbejde med genanvendelige, genopfyldelige formater, og vi investerer i pilotprogrammer over hele verden for at teste deres levedygtighed. Vi har lært undervejs og forbedret forskellige modeller for at finde ud af, hvad der fungerer for forbrugerne - og for os som en virksomhed.

Vores partnere i Ellen MacArthur Foundation har skitseret fire modeller til genopfyldelige og genanvendelige forbrugerprodukter, som vi er enige om har et meget stærkt potentiale. Alle fire tilgange giver input til de pilotprojekter, vi kører. Vi undersøger også forretningsmodeller gennem Unilever Food Solutions, der leverer produkter til hotel- og restaurationsbranchen.

  • Påfyldning derhjemme: hvor forbrugerne kan bestille påfyldninger til levering til deres hjem
  • Påfyldning på farten: hvor shoppere genopfylder deres containere gennem påfyldnings-systemer i butikkerne
  • Retur hjemmefra: hvor forbrugerne kan sørge for, at emballager afhentes fra deres hjem og genopfyldes
  • Retur på farten: hvor forbrugerne returnerer emballager ved et afleveringssted, og de indsamles og genopfyldes af producenterne
  • Business-to-business genopfyldning og retur: hvor virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen kan bestille store påfyldninger til professionelle køkkener
T

En grafik, der illustrerer de fem nævnte genbrugsmodeller. Der er fire forbrugermodeller: genopfyldning derhjemme, genopfyldning på farten, retur fra hjemmet og retur på farten.

Unilever Foodsolutions introducerer også en business-to-business forretningsmodel, der leverer påfyldninger til kunder i hotel-og restaurationsbranchen. Credit: Ellen MacArthur Foundation.

Ved at gøre genopfyldnings- og genbrugsformater bredt tilgængelige, tilgængelige og overkommelige håber vi at bruge vores skala og rækkevidde til at skabe varige ændringer. Men vi kan ikke gøre dette alene. Der er styrke i antallet, og for at indsatsen virkelig kan gøre en forskel, har vi brug for shoppere, detailhandlere og regeringer, der kan se fordelene.

Derfor deler vi for første gang det, vi har lært.

Der er ingen løsning, der passer til alle

Vi har lært, at når det kommer til genopfyldning, er det bestemt ikke tilfældet med one-size-fits-all. Forskellige forbrugere har forskellige behov og ønsker, der afhænger af en række faktorer. Hvor de bor. Hvordan de handler. Hvad de køber. På samme måde fungerer forskellige produktkategorier bedre på farten end derhjemme og omvendt.

Succes afhænger af at skræddersy løsninger i overensstemmelse hermed, fjerne barrierer for adgang og holde systemer så enkle som muligt.

Vores projekter har fremhævet nogle klare indsigter. Her er et par af dem.

1. Vi skal tilbyde mere end bæredygtighed

De projekter, vi har set vokse hurtigst, har været dem, hvor vi har været i stand til at kommunikere en meget klar værdiforøgelse til forbrugerne.

I mange tilfælde er det ikke kun relateret til bæredygtighed - det handler også om pris og bekvemmelighed.

Forøgede omkostninger til etablering af genopfyldningssteder eller en infrastruktur for returnering/genbrug kan forventes, men fordelene er reducerede logistik- og emballeringsomkostninger.

2. Digitale løsninger kan skabe forskel

Digitale løsninger, såsom apps eller onlineabonnementer, tilbyder et stort potentiale, når det kommer til genopfyldning, hvilket gør det nemt for forbrugerne at bestille suppleringer af de produkter, de har brug for.

Ikke kun er e-handel en hurtigt voksende kanal for Unilever som helhed, men den giver også uvurderlig indsigt og data, der kan hjælpe med at forme og understøtte vores forhold til forbrugerne.

3. Genopfyldning i butikkerne skal udvides

På trods af Covid-19-begrænsninger og fysiske distanceringsregler kan genopfyldningsstationer i butikken fungere godt, når forbrugerrejsen understøttes ordentligt.

Vores piloter i butikken har vist, at påfyldningsstationer alene ikke vil levere resultater. De skal forstærkes og promoveres med tydelig, engagerende kommunikation, og kunder kan have brug for hjælp fra butikspersonalet.

At kommunikere fordelene ved genopfyldning til forbrugere, der er vant til konventionelle indkøbsmuligheder, er en udfordring - men det er helt afgørende. Selv forbrugere, der er disponeret for mere bæredygtige valg, forstår måske ikke fuldt ud de miljømæssige og økonomiske fordele, der følger med genopfyldning. Vi mener, at der er behov for brede, offentlige kommunikationskampagner for at afklare fordelene ved genopfyldning - sammen med mindre kampagner til specifikke genopfyldnings- eller genbrugsløsninger.

4. Løsninger skal fungere igen og igen

For at skabe succes for genbrugelige emballager, skal forbrugerne fortsætte med at komme tilbage og gentagne gange påfylde deres produkter.

Vores Algramo-partnerskab viser, at den konkrete forretningsmodel baserede sig på et forslag og en proces, der tilskyndede forbrugerne til at returnere deres tomme pakker og gjorde det enkelt for dem at gøre det.

5. Dette kræver en agil, iværksættertilgang

Menneskene bag vores brands har med stor succes taget iværksættertænkningen til sig og har taget projekter fra idé til pilot på kort tid.

Vi har udpeget teams, der er fokuseret på genanvendelsesprojekter, og etableret dedikerede 'disruptor' teams, der er bemandet med medarbejdere, der bringer nye færdigheder og ekspertise til Unilever. Mange af disse kommer fra start-up virksomheder.

6. Vores absolutte mål for plastreduktion er nøglen

Vores virksomheds forpligtelse til at reducere den mængde plastemballage, vi bruger, med 100.000 ton, har været integreret i vores partnerskaber om genbrug og genopfyldning.

Det giver en klar vision for vores medarbejdere og vores partnere om det arbejde, der skal udføres - og skaber de innovationer, der er nødvendige for at nå målet.

7. Vi skal samarbejde om at ændre systemet

Vi er nødt til at arbejde med forbrugere, kunder, andre virksomheder og regeringer for at skabe de systemer, der gør det muligt for disse modeller at fungere.

Vores piloter har vist, at vi, når vi kan samarbejde med dem, der deler vores vision - for eksempel med detailhandlere, der også ønsker at reducere brugen af plast - kan få projekter til at skalere hurtigere.

8. Regeringers politik kan have stor indflydelse

Regeringers politik, herunder indstilling af standarder og incitamenter til genopfyldning og genbrug af emballage, kan skabe det rette miljø, der giver disse modeller mulighed for at blomstre.

De spirende genopfyldningsmodeller betyder, at lovgivningsmæssige retningslinjer og offentlige politikker kan være vage, og vi er stødt på udfordringer med dette i flere af vores piloter. Vi forventer, at dette vil ændre sig, og vi ser frem til at arbejde med politikere for at hjælpe med at forme en klar vej fremad.

9. Vi skal være modige med innovation

Det har været en dristig tilgang til innovation at komme til dette trin i vores genopfyldningsrejse. Vi har måttet overveje vores tilgang til emballagedesign helt og holdent og lære, mens vi udvikler os. Vi har gjort vigtige erfaringer, der skal integreres i fremtidig innovation, såsom vigtigheden af klare flasker, når forbrugerne genopfylder hjemme med et koncentrat, så de kan se den unikke formulering fungere.

Vi lærer af al indsigt, forbedrer og udvikler vores planer.

Så hvad er det næste for Unilever?

Metoden til genopfyldning og genbrug er i sin tidlige vorden. Vi lærer alle stadig. Men at eksperimentere under virkelige forhold har givet os en lang liste med indsigter - og en endnu længere opgaveliste. Nu vil vi opbygge momentum og gøre alt, hvad der er i vores magt, for at hjælpe med at skabe en genopfyldningsrevolution.

At dele det, vi har lært, er en start, og vi håber, at det vil være nyttigt. Men global forandring har brug for et helt system bag sig. Vi ved, at vi ikke kan gøre dette alene. Det kræver støtte fra detailhandlere, producenter, transportservices, lokalsamfund og selvfølgelig forbrugere. Vi ser også en kritisk rolle for regeringer, især med hensyn til at fremme innovation og tilskynde til investeringer. Vi fortsætter med at samarbejde for at få dette til at ske.

Vores eksperimenter vil også fortsætte. Vi kan se, at vi ved at holde tingene enkle - med fx koncentreret genopfyldning eller digitale løsninger til genbestilling af forsyninger - kan gøre det lettere for forbrugerne at acceptere ændringer og øge sandsynligheden for, at nye vaner varer.

Vi har udnævnt dedikerede, interne teams til at opbygge expertise, teste forskellige tilgange og opskalere successfulde piloter. Og vi bliver ved med at lære hen ad vejen og raffinere vores successer.

Vi nytænker plastic. Vil du være med?

Tilbage til toppen