Spring til Indhold

90 år med velgørenhed. Virksomheder med et formål overlever

Publiceret:

I januar 1930 fusionerede vores stiftere Lever Brothers og Margarine Unie og dannede Unilever. Og fra den tidlige start havde vores varemærker et mål om at ændre livet til noget bedre. Vi fejrer nu 90 år med 'doing well by doing good' - og ser frem mod den forandring, som vi stadig ønsker at se.

Unilever brand Lifebuoy come to the public’s aid during the Blitz in World War II.

Kan virksomheder virkelig ændre verden til noget bedre?

Har varemærker kræfterne til at gøre en positiv forskel for menneskers liv?

Vi er overbeviste om, at svaret på begge spørgsmål er 'ja' – og mens vi fejrer vores 90 års fødselsdag som Unilever, tror vi på, at vores fortids successer vil være en stærk platform for at skabe en bedre verden.

En lysere fremtid bygget på en bedre forretning

I dag, i 2020, er Unilever drevet af vores ambition om at være verdens mest bæredygtige virksomhed.

I 190 lande over hele verden støtter vores brands og aktiviteter målene i vores Unilever Sustainable Living Plan: At hjælpe flere end en mia. mennesker med at forbedre deres helbred og trivsel, at halvere den miljømæssige effekt af brugen af vores produkter – og at forbedre levevilkårene for millioner af mennesker i vores forsyningskæde.

Disse mål er en udfordring, og vi får behov for et stærkt fokus på ”purpose” for at indfri dem.

Men “purpose” er ikke noget nyt for os. Det var del af vores tilblivelse i 1930.

Feature image - William Hesketh Lever, co-founder, 1900
Den mest ægte form for oplyst egen-interesse kræver, at vi er fuldt opmærksomme på vores omverdens interesser og velfærd. En omverden hvis velbefindende vi må knytte til vores egen – og som vi må dele vores fremskridt med. William Hesketh Lever, co-founder, 1900

Etableret med en social mission. Drevet af et “purpose”

Da den britiske sæbe-producent Lever Brothers og den hollandske virksomhed Margarine Unie lagde deres forretninger sammen og skabte Unilever, havde begge virksomheder en stærk social mission.

Lever Brothers, som var kendt for at at skabe bedre boliger, uddannelse og arbejdsvilkår for sine medarbejdere, udviklede Sunlight Soap med en erkæret målsætning: ‘At gøre renlighed almindeligt’.

Margarine Unie, gav dels arbejdere adgang til sundhedspleje og skabte varemærker, som gjorde kosten mere varieret for de mennesker, der stort set levede af tørt brød.

Vi tror på, at det fokus på ”purpose”, der har drevet vores success siden 1930. Og det vil fortsætte med at inspirere os de næste 90 år.

Feature image - Alan Jope, Unilever CEO, 2019
Varemærker uden et formål vil ikke have nogen langsigtet fremtid sammen med Unilever. Alan Jope, Unilever CEO, 2019

Ændrede tider - konstante ambitioner.

At gøre kvalitetsprodukter tilgængelige for alle. At støtte sundhed, hygiejne og ernæring. At sikre bedre vilkår for medarbejderne. De værdier, der motiverede vores stiftere kan stadig ses i måden, som vores varemærker arbejder på for at skabe positiv forandring i dag.

Naturligvis har tiderne skiftet siden 1930. Og for os som virksomhed ligger der stadig en stor indsats forude for at indfri målet om at sikre bæredygtig levevis for alle.

De vidste allerede dengang, at virksomheder med et formål overlever.

Så, for at markere vores fødselsdag, deler vi nogle af vores favorit-historier fra vores ni årtiers historie.

Vi begynder med vores medarbejdere, som er hjertet i vores success. Hør nogle af deres historier I vores fødselsdagsfilm - herunder Elma Jones, som blev ansat i Unilever i 1934, og Keerthana Kasi og Samantha Thian, som blev ansat i henholdsvis 1996, og 2018.

Og her er bare et par historier om nogle af vores mest berømte varemærker, som viser, at vores stifter havde ret: ”Businesses that do good, do well”.

Lifebuoy packing

90 år med formål

Se hvordan vores virksomhed har forandret sig og er vokset på vores Unilever timeline.

Tilbage til toppen