Spring til Indhold

Problemet med genanvendelse af sorte plastik flasker er løst

Publiceret:

Indtil nu har sorte plastik flasker været umulige at at spore og sortere mekanisk til genanvendelse. Vi har nu udviklet en måde at gøre det på. Og vi gør teknologien og metoderne tilgængelige for alle.

Plastic scrub beads

Vi har ført an i udviklingen af en ny, sporbar, sort pigment til vores High Density Polyethylene (HDPE) flasker, som vi bruger til vores TRESemmé og Lynx (Axe) brands. Så nu kan de “spottes”’af scannere og sorteres til genanvendelse.

De automatiske optiske sorterings-maskiner er ikke i stand til at identificere sort plastik, fordi de bruger infra-rødt lys, som bliver absorberet af den carbon sorte pigment, som man traditionelt har anvendt til at farve flaskerne. Det gør dem usynlige for sorteringsmaskinen, hvilket betyder, at de bliver afvist og sendt videre som affald.

Med den nye teknologi kan 2,500 ton plastik flasker nu potentielt sorteres og sendes til genanvendelse hvert år alene i UK. Det er det samme som vægten af over 1200 familiebiler eller 200 London busser.

Det betyder også, at vi kan ”lukke cirklen” og inkludere den genanvendte sorte plastik i nye emballager.

I 2019 vil vi indføre de nye sporbare flasker i UK. TRESemmés sporbare sorte flasker kan allerede så småt findes på hylderne i forretningerne, og Lynx flaskerne vil følge trop senere i år. Begge brands vil introducere minimum 30% genanvendt plastik I år.

Sebastian Munden, General Manager for Unilever UK & Ireland, siger: “Unilever har forpligtet sig globalt til, at alle vores plastik emballager skal være genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare inden 2025 – og til at bruge mere genanvendt plastik indhold i vores emballager generelt. Og i UK ønsker vi at accelerere denne udvikling. Denne seneste innovation flytter os tættere på vores mål og bidrager væsentligt til indfrielsen af UK Plastics Pact målene. Vi vil gerne takke vores industri partnere for at gøre dette muligt.”

UK Plastics Pact

Unilever er et af de stiftende medlemmer af UK Plastics Pact, som har en vision for en økonomi, hvor plastik aldrig bliver til affald. Dette samarbejde samler hele plastik emballage forsynings-kæden om denne vision - regeringer, virksomheder, lokale myndigheder, NGOer og forbrugere. Og forpligter alle til en række verdensførende mål. Dette omfatter afskaffelsen af problematiske eller unødvendige engangs-emballager gennem redesign, innovation eller alternative (genbrugs) modeller.

Featured image - The UK Plastics Pact
Den seneste innovation flytter os tættere på vores mål og bidrager markant til indfrielsen af UK Plastics Pact målene. Sebastian Munden

Åbning af vores teknologi ekspertise

Vi har gennemført omfattende tests – i samarbejde med RECOUP (en ledende autoritet indenfor plastik genenvendelse) og affalds-håndterings partnerne Veolia, Viridor, Suez og TOMRA - som har bevist, at denne nye pigment kan blive sporet i deres materiale- genanvendelses-faciliteter i UK.

Viden og ekspertise fra udviklingen af denne løsning vil blive gjort tilgængelig for andre i industrien, og for andre markeder på globalt plan. Vi vil også gerne dele vores arbejde og indsigter skabt sammen med andre produktionsvirksomheder for at muliggøre en bred anvendelse af denne teknologi og tilgang.

Cirklen lukkes: Vores fem-punkts plastik plan

Skiftet til sporbare sorte plastik materialer er et af en serie af tiltag i Unilevers UK&I’s new #GetPlasticWise kampagne, som er en holistisk tilgang til at gentænke plastik. Fem-punkts planen har som mål at tackle plastic affaldsproblematikken i UK, som til gengæld vil hjælpe Unilever med at nå virksomhedens globale mål.

Gennem en fokuseret indsats på fem områder arbejder vi mod en lukket cirkel, hvor plastik forbliver inden for plastik økonomien og ikke ender i naturen:

  1. Reduktion af plastik
  2. Brug af 100% genanvendelige materialer og øget brug af genanvendt indhold
  3. Udforskning af alternativer til plastik
  4. Samarbejde med partnere
  5. Hjælp til forbrugerne til at forstå, hvordan de selv kan handle og gøre en positiv forskel.
Tresemme infographic image
Tilbage til toppen