Der er rigtig meget plastic forurening i miljøt. Og det er en kendsgerning, at meget af det bærer vores navn.
Det er ikke OK med os.
Plastic er et værdifuldt materiale. Det er afgørende for at sikre en sikker og effektiv distribution af vores produkter, og det har et lavere Co2 aftryk end mange alternative materialer. Så det har sin rolle.
Men den rolle er bestemt ikke at forurene vores gader, floder og have.
Plastic hører derimod hjemme i den cirkulære økonomi – hvor det bliver genbrugt, genanvendt eller komposteret. Og hvor det bliver holdt i et loop, hvor det aldrig kan finde vej ud i miljøet.
Hvis blot en af vores emballager ender i miljøet, er det en for meget. Vores plastic er vores ansvar.
Og det er baggrunden for, at vi nu offentliggør vores nye mål, som er endnu mere modige end dem, som vi har arbejdet henimod frem til i dag.
Vi er fast besluttede på at halvere vores brug af virgin-plastic i emballager - og på at samle og forarbejde mere plastic emballage end vi sælger… alt sammen inden 2025.
1/2Inden 2025 vil vi reducere mængden af virgin-plastic i vores emballager med 50%.
MereInden 2025 vil vi indsamle og forarbejde mere plastic emballage, end vi sælger.
Når det gælder vores mål ift. virgin-plastic, vil vi gøre dette på to måder. For det første vil vi fjerne mere end 100,000 ton plastic emballage ved at accelerere ‘multi-use packs’ – som fx genbrugelige og genopfyldelige formater – og ‘no plastic’ løsninger, som omfatter alternative emballage-materialer og ‘nøgne’ produkter. For det andet vil vi accelerere vores brug af genanvendt plastic i vores emballager.
Det vigtigste skridt ift. at eliminere plastic affald er at undgå, at det kommer ud i vores miljø. Derfor har vi også forpligtet os til at indsamle og forarbejde mere plastic emballage, end vi sælger. Vi vil gøre dettte på tre måder: Investeringer og partnerskaber, der styrker infrastrukturen for affaldshådstering i mange af de lande, hvor vi opererer; opkøb og brug af genanvendt plastic i vores emballager; og deltagelse i udvidede programmer for virksomheder, hvor vi betaler for indsamling af vores emballager.
Vi kan kun eliminere plastic affald ved at handle hurtigt og radikalt i alle faser af cyklussen.
Alan Jope, CEO, Unilever
“Vi kan kun eliminere plastic affald ved at handle hurtigt og radikalt i alle cyklussens faser,” siger Unilevers CEO Alan Jope. “Det kræver en fundamental nytænkning af vores tilgang til vores emballager og produkter. Det kræver, at vi introducerer nye og innovative materialer, og opskalerer nye forretningsmodeller, som genbrug og refill formater – med en hidtil uset hastighed og intensitet.”
“Vores vision er en verden, hvor alle samarbejder for at sikre, at plastic bliver i økonomien og ude af vores miljø. Vores plastic er vores ansvar, og derfor har vi forpligtet os til at indsamle mere, end vi sælger som del af vores arbejde frem imod en cirkulær økonomi. Dette er en overvældende men spændende opgave, som vil bidrage til at drive den globale efterspørgsel efter genanvendt plastic.”
Hver dag bruger ca. 2.5 mia. mennesker på tværs af kloden i mere end 190 lande vores produkter til at føle sig godt tilpas, se godt ud og få mere ud af livet. Det sætter os i en unik position til at være del af løsningen og til at realisere vores vision for en affalds-fri verden, hvor ingen emballager ender i miljøet – til lands, i vores vandløb eller i vores have.
Ellen MacArthur, stifter af Ellen MacArthur Foundation, siger: "Unilevers udmelding er et betydeligt skridt ift. udviklingen af en cirkulær økonomi for plastic. Ved at eliminere unødvendige emballager gennem innovationer som fx refills, genbrug og koncentrater - samtidig med en øget brug af genanvendt plastic - demonstrerer Unilever, hvordan industrien kan bevæge sig væk fra virgin-plastic. Vi opfordrer andre til at følge deres eksempel, så vi kollektivt kan 1: eliminere den plastic, som vi ikke har brug for, 2: udvikle, så det, vi har behov for, er genanvendt - og 3: ultimativt bygge et økonomisk system, hvor plastic emballager aldrig bliver til affald."
Et par af de eksempler, som vi arbejder på Siden 2017 har vi forandret vores brug af emballager. Her er eksempler på nogle af de initiativer, vi arbejder på og områder, hvor vi hjælper med at udvikle infrastrukturer til indsamling og forarbejdning af plastic.
A few of the initiatives we’re working on
Since 2017, we have been transforming our use of plastic packaging. Here are some of the initiatives we’re working on and examples of where we’re helping to develop plastic collection and processing infrastructure.
How will we reduce the amount of plastic packaging we use?
Our commitment will strengthen our innovation in new business models, such as reusable and refillable packaging. We will also drive action around no plastic solutions, such as ‘naked’ products. And we will look at reducing the amount of plastic we use in our packs through things like concentration. We will be mindful to avoid innovations or switches that have a worse environmental impact.
Will we shift to reusable and refillable solutions?
Our ambition is to change the way we do business which means shifting from single to multi-use packs by investing in new models, such as reusable containers. We are already learning and making progress with innovations like home refills and in-store dispensing trials. To help make this shift, we also need to work with others on these solutions, engage citizens around the experience and educate them on the benefits of changing the way they buy.
Will we reduce our plastic packaging in every country?
Like our existing commitments, we will embed these goals across our business to ensure our brands, markets and divisions are accountable for progress. And our ‘less, better, no’ framework will guide our solutions. We expect this will show up in different ways for each country, depending on the existing packaging footprint, solutions available and consumer response.
Will we reduce the number of sachets we sell?
Our commitment includes all plastic packaging formats across the business, including sachets. We will continue to explore the positive impact of new business models like reusable or refillable packaging. For instance, our Philippines Hair Refillery and our Love Beauty and Planet Refillery in Vietnam.
Our insights highlight the need for a low-cost model where consumers can control the amount of product they dispense, which in turn manages the cost. In addition, we consider the systems in which our products flow and work with others so the plastics we do need can be collected and recycled. We have committed to help collect and process more plastic packaging than we sell – this includes sachets.
Hvordan vil vi reducerer den mænge af plastic emballage, som vi bruger?
Vores forpligtelse vil styrke vores innovation indenfor nye forretningsmodeller, som fx genbrugelige og genopfyldelige emballager. Vi vil drive udvikling inden for ‘no plastic solutions’, som fx ‘nøgne’ produkter. Og vi vil se på, hvordan vi kan reducere mængden af plastic, som vi bruger i vores emballager – fx gennem koncentrater. Vi vil tænke os om, så vi undgår innovationer eller skift, som har en værre miljømæssig påvirkning.
Vil vi skifte til genbrugelige eller genopfyldelige løsninger?
Vores ambition er at ændre vores måde at drive forretning på, hvilket betyder et skifte fra single til multi-brugs emballager ved at investere i nye modeller som fx genbrugelige beholdere. Vi er allerede i process og gør fremskridt inden for innovationer som fx hjemme-refills og indlevering i butik. Vi har også behov for at samarbejde med andre for at komme i mål med disse nye løsninger – og for at engagere forbrugerne og uddanne dem om fordelene ved at ændre i deres indkøbsmønstre.
Vil vi reducere vores plastic emballager i alle lande?
Som med vores eksisterende planer og mål vil vi indarbejde de nye mål på tværs af vores varemærker, markeder og divisioner, så de er medansvarlige for vores fremskridt. Og vores ‘less, better, no’ model vil guide vores løsninger. Vi forventer, at dette vil udmønte sig på forskellige måder i de enkelte lande, afhængigt af det eksisterende aftryk, de tilgængelige løsninger og forbrugernes respons.
Vil vi reducere antallet af poser, som vi sælger?
Vores forpligtelse omfatter alle plastic emballage formater på tværs af forretningen, herunder poser. Vi vil fortsætte med at udforske den positive konsekvens af nye forretningsmodeller som fx genbrugelige eller genopfyldelige emballager. Et eksempel er vores Fillipinske Hair Refillery og vores Love Beauty and Planet Refillery i Vietnam. Vores indsigter fremhæver behovet for en billig model, hvor forbrugerne kan kontrollere mængden af produkter, som de smider ud - for til gengæld at holde prisen nede. Derudover ser vi på de systemer, som vores produkter er del af og arbejder med andre, så den plastic, vi reelt har behov for, kan blive indsamlet og genanvendt. Vi har forpligtet os til at indsamle og forarbejde mere plastic emballage, end vi sælger – herunder også poser.