Det er 3 år siden, at vi offentliggjorde our pledge to unstereotype our advertising. Siden da har vi arbejdet med dette projekt på tværs af alle vores brands og i alle vores markeder.
Vi tror på, at vi ved at vise en progressiv og inkluderende verden kan bidrage til positiv, kulturel forandring og samtidig levere resultater på bundlinien. De seneste data fra analyse-virksomheden Kantar fortæller os, at annoncering uden stereotyper skaber 37% mere branded indflydelse, 28% øget købslyst og 35% mere sympati for annoncerne.
Det er baggrunden for, at vi har arbejdet med kreative kræfter for at sikre, at vores kampagner trodser forældede og skadelige, kulturelle normer og i stedet understøttes af inkluderende, diversificerede og progressive portrætter af mennesker for at inspirere, støtte og styrke vores forbrugere.
Se nedenstående cases for at finde ud af, hvordan vores brands bringer vores ”unstereotype” løfte til live.
Videnskab mod stereotyper
Tidligere i år arbejdede vi med akademikere på University College London på et eksperiment, som udfordrede vores marketingfolk til at gentænke måden, som vi portrætterer vores kunder på.
Flere end 60 reklame og marketing eksperter fra Unilever og vores nøgle partnere i London, New York og Rotterdam meldte sig som frivillige til at levere en DNA prøve, som blev brugt til at undersøge deres geografiske aner.
På baggrund af deres resultater deltog de frivillige i en adfærds-ændrings workshop med UCL designet til at skabe en dybere forståelse af, hvordan og hvornår steotyper indlæres, hvilke hjernefunktioner, der styrer dem – og hvordan vi kan fralægge os steorotype tankemønstre for at stimulere kreativ og inkluderende tænkning.
Vores “Unstereotype Experiment” viste en statistisk signifikant 35% reduktion i stereotyp tænkning og en ligeledes signifikant positiv ændring i original tænkning blandt deltagerne.
“Bvidsthed om vores blinde vinkler”
“Ved at tage mennesker på en rejse gennem deres egen DNA profil, skabte vi et øjebliks refleksion - og i mange tilfælde var indsigten i deres herkomst en stor overraskelse for dem,” forklarer Associate Professor i ”Experimental Psychology” Dr Lasana Harris.
“Kombineret med læring om hvordan hjernen former stereotyper udfordrede vi på skift deres selvopfattelse – og deres opfattelse af andre mennesker.”
Aline Santos, EVP for Global Marketing og Chief Diversity & Inclusion Officer, tilføjer: “Vi arbejder konstant på at udvikle nye veje til at accelerere ”Unstereotype” i hele vores arbejdsstyrke og i vores reklamer. Det er afgørende, at vi bliver mere bevidste om vores blinde vinkler og de fordomme, som fastholder os i vores holdninger, men denne form for træning har også sine begrænsninger”.
“Vi har arbejdet med denne eksperimenterende tilgang på forsøgsbasis og målt dens effekt. Og vi har lært, at “disruptive” teknikker og videnskabelige metoder vil hjælpe os alle med at drive den udvikling, der er nødvendig for at blive mere progressive i vores kreative arbejde.”
Se en film om ekperimentet her