About the author
Thomas Lingard
Global Climate and Environment Director at Unilever
Thomas leder Unilevers politik inden for klimaforandringer og har ansvaret for
udviklingen af virksomhederns bæredygtigheds-strategi.
Unilever DanmarkSkift lokation
Global Climate and Environment Director at Unilever
Thomas leder Unilevers politik inden for klimaforandringer og har ansvaret for
udviklingen af virksomhederns bæredygtigheds-strategi.
Med den nuværende udvikling vil den menneskeskabte udledning af drivhusgasser medføre gennemsnitlige stigninger i de globale temperaturer på 4–6°C ved udgangen af dette århundrede. Selv ved en indfrielse af løfterne på Paris Climate Conference i 2015 vil overfladetemperaturerne stadig stige med mere end 3 grader, hvilket vil resultere i en uforudsigelig og uhåndterbar påvirkning af klimaforandringerne.
Det er baggunden for, at hundredevis af virksomheder – herunder Unilever – fastlægger forsknings-baserede mål, som skal forebygge den katastrofale skade, som global opvarmning kunne forårsage.
Vi har talt med Thomas Lingard, Unilevers Global Director for Climate & Environment for at lære mere om, hvad forskningsbaserede mål er, hvordan vi anvender dem og hvorfor de både er gode for forretningen og for miljøet.
Forskningsbaserede mål er mål for reduktion af Co2 udledning, som er baseret på uafhængig klimaforskning.
Disse transparente mål sikrer, at en virksomheds udledning er på linie med målene i Paris Agreement on Climate Change fra 2015. 195 af verdens regeringer forpligtede sig her til at forebygge de værste følgevirkninger af kastrofale klimaforandringer ved at begrænse de gennemsnitlige globale temperaturstigninger i dette århundrede til et godt stykke under to grader Celsius. De blev også enige om at arbejde på at begrænse
De fokuserer udelukkende på reduktion af Co2 udledning. Målene er baseret på eksisterende klimaforskning og forudsigelser af, hvad der er kendt som ‘udlednings-budgettet’ – den tilladte udledning, aom vil holde klimaforandringerne indenfor de rammer, som er defineret i Paris Agreement.
Det betyder, at målene er styret af forskning. Det handler om at gøre det, der er nødvendigt, ikke hvad der er er let eller mageligt.
For miljøet betyder den forskningsbaserede tilgang langsigtede konsekvente mål. Den reducerer risikoen for, at et et ledelsesskifte eller ændringer i de forretningsmæssige prioriteringer overskygger en virksomheds ambitioner for klimaforandringer.
Der er også klare fordele for virksomhederne. At sætte forskningsbaserede mål
er en effektiv vej for virksomheder til at booste deres konkurrenceevne ifm. overgangen til ”low-carbon økonomi”. Herved sikrer de, at de ikke udsættes for et lovbestemt pres på Co2 priser, som forventes at stige over tid. De tilføjer også transparens og ekstern troværdighed til deres interne bæredygtighedsmål.
4–6°CGlobale temperaturstigninger inden 2100, hvis vi ikke handler (baseret på den nuværende udvikling)
Vi har et godkendt forskningsbaseret mål om at reducere vores “Scope 1” og “Scope 2” udledninger (dem fra vores fabrikker og kontorer), og fra energien vi bruger) med 100% inden 2030, sammenlignet med vores 2015 tal.
Vi har også et mål på plads om at halvere Co2-påvirkningen fra vores produkter gennem deres livscyklus - herunder ”Scope 3” udledning (fra leverandører og forbrugere) - inden 2030, sammenlignet med vores 2010 tal.
Forskningsbaserede mål danner basis og retningslinier for alle klimarelaterede strategier hos Unilever. Alle vores varemærker styres af vores overordnede mål, og nogle har også sat deres egne, individuelle forskningsbaserede mål, som overstiger vores virksomhedsmål - herunder fx Ben & Jerry’s, Seventh Generation og Pukka.
I tillæg til de forskningsbaserede mål har Unilever også et Co2-positivt mål. Det indebærer brugen af 100% genanvendelig energi i vores drift inden 2030 og produktion af mere genanvendelig energi, end vi forbruger – og donation af overskuddet til de lokalsamfund, hvor vi driver virksomhed. Som medlem af “The B Team”, en global koalition der vil drive forretning mere bæredygtigt, har vi forpligtet os til 0 udledning inden 2050 – et mål som betragtes som ”guld standarden” inden for forskningsbaserede mål.
Næsten 500 virksomheder har forpligtet sig til at iværksætte forskningsbaserede tiltag ift. klimaforandringerne.
Det store antal virksomheder, som har forpligtet sig til at sætte forskningsbaserede mål, viser et jordskred indenfor klima-ambitionerne. Disse mål er ambitiøse, men hvis alle virksomheder ville gøre det samme, ville der være en reel mulighed for at vi kunne forebygge de værste konsekvenser af klimaforandringerne.
488Virksomheder har besluttet sig for forskningsbaseret handling
Mål er gode, men i sidste ende er det handling, der tæller. Jeg håber, at flere virksomheder vil komme ombord og sætte forskningsbaserede mål, og at de hen ad vejen vil føre til mere handling ift. klimaforandringerne.
Der er mange ting, vi alle kan gøre for at bidrage til forandring.
Bicycle photo taken by Tinto Alencherry, Senior Research Executive, R&D Unilever Bangalore Ice photo taken by Mauricio Jimenez, Hispanic Foods Brand Manager, Unilever USA
Læs “We Mean Business Coalition’s guide to setting science-based targets”