OMOs EcoActive vaskemiddel er designet til at være hårdt mod pletter - ikke mod kloden.
Opskriften indeholder 70% plantebaserede ingredienser og kombinerer OMOs vaskekraft med en opskrift, der er venligere mod miljøet. Men det handler ikke kun om indholdet i produktet. Der er også store ambitioner for flaskerne.
Ifølge Australian Marine Conservation Society, indeholder Stillehavet mere plastic end plankton.
Det er en krise, som kræver omgående handling, og derfor har OMO lanceret EcoActive som det første OMO mærke - i Australien og New Zealand - i flasker der er fremstillet af 25% genbrugsplast, og som er indsamlet i Australien.
“Et lille men vigtigt første skridt”
Målet er at øge efterspørgslen på Australsk plastic affald – og samtidig skabe en cirkulær økonomi, hvor plastic kan blive genbrugt, nytænkt og genanvendt – så en mindre del ender på affaldspladser eller i havet.
Baseret på det forventede salg af OMO EcoActive i det første år regner vi med, at produktet vil give en besparelse på det, der svarer til, at 7 millioner ton færre engangs plasticposer bliver udledt i naturen. Det bliver til 21 millioner ton over de næste tre år.
Det er er lille men betydeligt første projekt for OMO – og et projekt som varemærket planlægger at opskalere.
“Vores undersøgelser viser, at 70% af forbrugerne på tværs af Australien og New Zealand ønskede et vaskemiddel, som er bedre for miljøet, så vi har arbejdet hurtigt for at få vores genbrugsplast emballager ud til forbrugerne så hurtigt som muligt,” siger OMOs Australia and New Zealand Brand Lead Lynsey Forrest (på billedet ovenfor).
“Vi arbejder allerede på at øge mængden af genbrugsplast anvendt i OMO EcoActive emballager fra 25% til mindst 50%. Og vi udforsker, hvordan vi fremover kan anvende genbrugs plastic i flere af vores produkter i vores portefølje af vaskemidler,” siger Lynsey.
Vores løfte om at reducere plastic affald
I januar 2017 offentliggjorde Unilever sit løfte om, at 100% af vores plastic emballager vil blive designet til at være fuldtud genbrugelige, genanvendelige, eller komposterbare inden 2025.
For at skabe et slutmarked for dette materiale, har vi også forpligtet os til at øge indholdet af genbrugsplast i vores emballager til minimum 25% inden 2025.