Spring til Indhold

“Et privilegieum at sørge for god ernæring til befolkningen”

Publiceret:

Skrevet af Annie Heremans

Annie Heremans, Unilever’s Vice President of Nutrition, fortæller, hvordan vi forbedrer vores varemærkers ernæringsmæssige profil, hvorfor virksomheder skal tage leadet, og hvorfor dette område er en af hendes personlige mærkesager.

Selection of vegetables

About the author

Annie Heremans

Annie Heremans

Vice President of Nutrition at Unilever

Annie er uddannet læge og VP for Nutrition for Unilevers Foods & Refreshment
varemærker. Hun arbejder på vores Trumbull R&D site i Connecticut, USA.

Unilever er blevet kåret som No.2 i Global Access to Nutrition Index (PDF | 5.4MB), som ranker fødevarevirksomheder baseret på deres bidrag til at tackle overvægt og underernæring. Her deler Annie, hvordan vores arbejde rundt om i verden gør en forskel.

“Global Access to Nutrition Index” – en vigtig måling.

Hvert andet år ranker “Global Access to Nutrition Index” (ATNI) de 20 største fødevarevirksomheder baseret på deres bidrag til at tackle overvægt og underernæring. Det er et uafhængigt målings-værktøj for investorer, sundhedseksperter og virksomhederne selv.

Enhver virksomhed bliver målt ift. tre faktorer:

Virksomhedens strategi, ledelse og handlinger ift. ernæring. Udvikling og levering af relevante, overkommelige og tilgængelige produkter. Og virksomhedens positive indflydelse på forbrugerens valg og adfærd - gennem, information om ernæring, markedsføring og mærkning af fødevarer – og involvering af andre interessenter.

Vores seneste anerkendelser

Blandt de nøgle faktorer, som vi blev rost for i de nyligste målinger, var vores konstante fokus på sundhed og ernæring i vores Unilever Sustainable Living Plan (USLP), vores ansvarlige tilgang til markedsføring, vores Global Maternal Wellbeing Standard – og vores arbejde med underernæring på globalt plan.

Unilevers primære mål inden for ernæring

Vi har to overordnede mål. Det første er at møde forbrugernes ønsker om sundere, mere bæredygtige føde- og drikkevarer, og det andet er at yde en reel indsats ift. udfordringerne relateret til overvægt og underernæring. Vi har også forpligtet os til at samarbejde med regeringer, NGOer, detailhandelen og andre producenter for at støtte UN Sustainable Development Goals om at eliminere hungersnød og fremme sundhed og velvære for hele verdens befolkning.

Det passer sammen med målene i vores USLP

Vi følger vores USLP målsætning om, at 60% af vores produktportefølje skal leve op til Highest Nutritional Standards – en ernæringsmæssig måling af vores produkter, som er baseret på anbefalinger fra World Health Organization - inden 2020. For at indfri dette mål omformulerer vi vores produkter, så de både smager godt og møder vores nye ernæringsmål.

Vores indsats for at styrke næringsindholdet i vores produkter?

Vi forbedrer konstant næringsindholdet på tværs af vores portefølje. Her er et par eksempler:

Indenfor Fødevarer arbejder vi med blodmangel forårsaget af jernmangel – en tilstand, der berører 30% af verdens befolkning – primært kvinder og teenage piger. Vi lærer lokalsamfund i hele Afrika at øge jernindholdet i deres opskrifter med berigede Knorr bouillon terninger og bladgrønt.

I Asien har vi introduceret Bango Light dressinger, som indeholder 30% mindre sukker end den originale opskrift, og i USA lærer vores ”Make Meals That Do More” programmer i supermarkeder forbrugerne, hvordan de tilbereder måltider, som er overkommelige og sunde.

Indenfor Te har vi opkøbt det økologiske te mærke Pukka sidste år. Sortimentet omfatter naturlige, økologiske og sundheds- og velvære varianter. Som et alternativ til vand anbefaler sundhedsmyndighederne, at vi drikker usødet te for at sikre et tilstrækkeligt væskeindtag, som er afgørende for vores velbefindende.

I de Forenede Arabiske Emirater har vi kørt en ‘30 Days to a lighter you’ kampagne, hvor vi har opfordret til sundere levevis på tre fronter: Erstatning af sukkerholdige drikkevarer med Lipton Green Tea, indtag af en masse frugt og grønt, og mindst 30 minutters motion pr. dag. Kampagnen nåede 12 millioner mennesker via digitale kanaler.

Indenfor is har vi sidste år opkøbt det australske is-varemærke Weis, som bruger minimum 25% frisk frugt i varianterne med frugtsmag.

I Brasilien har vi lanceret vores nye mango og jordbær Fruttare sorbet med højere frugtindhold (i mos og stykker), som indfrier vores Highest Nutritional Standards. I Brasilien tilbyder vi tre nye Cornetto varianter i mindre størrelser og med færre kalorier, mens vi i Indien har introduceret en 36g Mini Magnum.

Vi har også lanceret Breyers Delights i USA sidste år. Sortimentet omfatter fire smagsvarianter af is med lav fedtprocent, som er en god kilde til at få protein og kalcium.

Og endeligt støtter vi i Unilever Food Solutions kokke på plejehjem og hospitaler - og tilbyder dem undervisning og værktøjer til at udvikle smagfulde opskrifter, der møder de ernæringsmæssige behov hos ældre mennesker. En trediedel af de ældre på plejehjem er i risiko for at udvikle fejlernæring, og deres ernæringsmæssige behov adskiller sig fra yngre voksne.

Breyers Delights ice cream

Vores næste projekter på dette område

Vi accelererer vores indsats inden for berigede fødevarer, og vores mål er inden 2022 at levere mere end 200 mia. portioner med min. en af de fem væsentlige mikro-stoffer (jern, jod, A vitamin, D vitamin og zink). Vi vil også fortsat styrke det bæredygtige, ernæringsmæssige indhold i vores varemærker indenfor Foods & Refreshment.

Det vigtige samarbejde med eksterne partnere

Vi samarbejder med en lang række partnere for at indfri vores ernæringsmæssige målsætninger. Det omfatter dels fødevare-bloggere og kokke, der hjælper os med at forstærke vores produkters ernæringsmæssige – og internationale organisationer som Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), World Food Programme (WFP) og fremtrædende research partnere som fx Top Institute Food and Nutrition i Holland og Harvard School of Public Health i USA. Og det er bare et par eksempler.

Personlig interesse inspirerer i arbejdet med ernæring

Min rolle er at drive vores mål og sikre, at vi leverer fødevarer, der hjælper forbrugerne med at træffe ansvarlige, oplyste og bedre valg. Som læge har mit primære mål altid været at hjælpe mennesker med at leve et sundt og lykkeligt liv. At levere sund ernæring er afgørende for at indfri dette mål. Og muligheden for at give forbrugerne adgang til sunde og velsmagende føde- og drikkevarer er for mig en stor ære og et priviligium, som inspirerer mig hver dag.

Udviklingen i de næste 10 år?

Jeg ville elske at se Unilever som leder inden for bæredygtig ernæring – og at se virksomheden have synlig indflydelse og være inspirator for forbrugere, der ønsker at træffe valg, der er bedre for dem selv og for kloden.

Tilbage til toppen