About the author

David Blanchard
Chief R&D Officer
I sin rolle som Chief R&D Officer er David ansvarlig for udviklingen af
forskning og udvikling som en central motor for bæredygtig vækst hos Unilever.
Unilever Danmark Skift lokation
Chief R&D Officer
I sin rolle som Chief R&D Officer er David ansvarlig for udviklingen af
forskning og udvikling som en central motor for bæredygtig vækst hos Unilever.
Business speaker Seth Godin er kendt for sine nede-på-jorden råd til iværksættere. Ét citat giver virkelig mening for mig. Han siger: “Vind tillid, vind tillid, vind tillid. Og derefter kan du tage hånd om resten.”
Det er en stærk pointe – og det er kernen i vores måde at arbejde på hos Unilever.
At vinde og bevare forbrugernes tillid er ikke en nem opgave. Det er en løbende opgave, som udvikler sig.
I en nylig global undersøgelse - the Edelman Trust Barometer - blev mennesker rundt om i verden bedt om at tilkendegive deres tilld til fire instanser - medier, NGOer, regeringer og erhvervslivet.
2017 resultaterne var ikke opmuntrende læsning. “På globalt plan har vi aldrig tidligere set en nedgang i forbrugertilliden på alle fire områder,” siger rapporten.
Men den viser også vejen frem, for 58% af respondenterne siger, at de har tilld til virksomheder, der beviser, at de lytter til forbrugerne.
For os handler forbrugertillid i høj grad om at lytte til, hvad vores omverden forventer af os som virksomhed og af vores produkter.
David Blanchard
For os handler forbrugertillid om at lytte til, hvad du forventer af os som virksomhed og af de produkter, som du køber af os.
Og vi ved også, at en stor del af købsbeslutningerne kommer fra forbrugernes tillid til de ingredienser, som vi tilsætter.
Vi tror på vigtigheden af at levere gennemsigtig information om indholdet i vores Home og Personal Care produkter for at hjælpe vores forbrugere til at vælge de rigtige produkter.
Dette er en vigtig del af at opbygge tillid til vores varemærker, og vi taler regelmæssigt med vores forbrugere og andre interessenter for at forstå deres forventninger.
Mange mennesker, især i Europa og USA, har efterspurgt lettere tilgængelig og mere forståelig information om de ingredienser, som vi benytter i vores Home og Personal Care produkter.
Dette er baggrunden for, at vi har skabt en global, online produkt platform, som vi har døbt ”What’s in our Home and Personal Care products”. Vores mål er, at alle vores markeder skal have deres eget site. De første, der vil gå live, er UK, USA, Tyskland og Holland.
Målet er at give mennesker tilgang til information, som rækker udover informationen på emballagen, som fx info om Unilevers tilgang til at udvikle sikre produkter, forklaringer på ingredienser og svar på ofte stillede spørgsmål.
Vi har arbejdet hårdt på at gøre dette på en måde, som gør det lettere for forbrugeren at få adgang til og forstå kommunikationen.
Her er blot et eksempel på duft-ingredienserne, som vi vil liste og forklare (og det er en ingrediens, som din næse vil kende, hvis du holder af Home eller Personal Care produkter med frisk duft).
Ingrediensen er Citronellol, en blomstrende rosenduft med lette citrus nuancer. Denne duft findes naturligt i mange blomster og planter som fx rose og citrongræs.
I Europa er vores produkter allerede mærket, hvis de indeholder en af ingredienserne på en liste med 26 duft allergener – i henhold til lovgivningen. Og vi lancerer et online søgeværktøj, så mennesker, som er allergiske overfor en af disse ingredienser, kan søge efter og let identificere produkter, som de kan bruge.
Derudover vil vi i år publicere alle duft-ingredienser med et indhold på over 0.01% (100 parts per million) af det enkelte produkt.
For Unilever er tillid indiskutabelt. Det omfatter tilliden til vores medarbejdere, til vores formål og til vores produkter og ingredienser – og vi vil fortsætte med at arbejde hårdt for at bevare den.
Læs mere om indholdet i vores Home og Personal Care produkter på https://www.unilever.dk/brands/whats-in-our-products/