Nu er det snart tid til World Water Week i Stockholm. Matteo Rizzi, Global Social Mission Expertise Manager, Unilever Homecare, fortæller hvordan hans job bidrager til at afhjælpe sanitære kriser - samtidig med at det skaber forretningsmuligheder for Domestos:
Mit team hjælper brands – herunder Domestos, Surf, Sunlight og Living Hygiene – med at føre deres sociale mission ud i livet ved at opbygge den nødvendige ekspertise til at tale med forbrugerne om konkrete problemstillinger.
Det er helt afgørende for en virksomhed som vores, at vi ser på mulighederne for at åbne op for det forretningsmæssige vækstpotentiale, der ligger i vores sociale arbejde. På denne måde kan vi blive ved med at styrke vores indsats ude i lokalsamfundene og sikre, at vi får implementeret programmerne der, hvor de skal hjælpe og skabe forandring.
Vi har hjulpet flere end 5 millioner mennesker
Domestos er et godt eksempel. Varemærket har som ambition at hjælpe 25 millioner mennesker med at få adgang til et toilet inden 2020. Vi er den første virksomhed, der forpligter sig til at forbedre sanitære forhold i denne størrelsesorden. Og det betyder i praksis, at vi skal opbygge betydelig viden og kompetencer, så vi kan hjælpe andre med at samarbejde med os om indfrielsen af vores ambitiøse mål.
Vi samarbejder med akademikere , udviklingsorganisationer, NGOer og regeringer. Vores partnerskab med UNICEF er et fantastisk eksempel på et partnerskab, hvor vi understøtter organisationens sanitære program, som er fokuseret på adfærdsændring og kapacitets opbygning.
Unilever har siden 2012 - via vores Domestos varemærke - hjulpet over 5 millioner mennesker med at få adgang til et toilet gennem initiativer, der skaber adfærdsændringer og øget kapacitet .*
Adfærdsændringer
Udover infrastruktur udfordringerne med at bygge toiletter har mange mennesker kulturelt betingede vaner ift. at besørge i det fri. Og selvom man bygger et toilet, betyder det ikke nødvendigvis, at hele familien vil bruge det.
Så den første udfordring handler om at få mennesker til at indse, at de har behov for et toilet. Og når de først har fået det, skal hele husholdningen overbevises om, at de skal bruge det – hele tiden. Der skal altså indlejres helt nye vaner for at sikre, at disse udfordringer kan overvindes på en bæredygtig måde.
Forbedring af sanitære forhold
Siden 2009 har Domestos bidraget til at forbedre sanitære forhold. Med udgangspunkt i positionen som et ledende toilet hygiejne brand har mærket brugt sin kontakt til forbrugerne til at uddanne dem i vigtigheden af gode sanitære forhold – sideløbende med samarbejdet med partnere om at forbedre saniteten for millioner af mennesker.
Udover partnerskabet med UNICEF kører vi sanitære programmer og uddanner i toilet-vaner i skoler i Vietnam, Syd- Afrika , Tyrkiet, Rusland, Brasilien og Central- og Øst-Europa (CEE). Og vi har også etableret en markedsbaseret model i Vietnam og Indien under navnet Domestos Toilet Academy. Som del af dette program træner vores partnere iværksættere i at etablere virksomheder, der producerer og installerer toiletter – og skaffer finansiering til de enkelte husholdninger, mens de skaber opmærksomhed og efterspørgsel.
Jeg var i Bihar, i Indien, nyligt – hvor vi samarbejder med vores partner PSI – og talte med en af de lokale iværksættere. Og jeg blev slået af hendes stærke følelse af stolthed. Ikke bare fordi jobbet betyder, at hun kan forsørge sin familie – men også fordi hun føler, at hun gør noget godt for lokalsamfundet.
Se denne korte video og beretningen fra nogle af de mennesker, der er involveret.