2010 - I dag: Bæredygtig levevis

I erkendelse af at vi er ved et vendepunkt i historien, er vi i gang med udvikle vores strategi om at koble vækst fra vores miljøpåvirkning og samtidig øge Unilevers positive sociale indflydelse.

Sådan gøres bæredygtig levevis almindelig

Mand, der lægger på græsset fra lanceringskampagnen til Dove Men+Care

I lyset af klimaændringerne, ustabilitet og trusler mod fremskridtene med at hæve levestandarden i det 20. århundrede lancerer Unilever Unilever Sustainable Living Plan, vores plan for en bæredygtig forretningsmodel.

Unilever Sustainable Living Plan opstiller hundredvis af mål og forpligtelser, der falder ind under tre centrale mål:

  • Vi vil hjælpe mere end en milliard mennesker med at forbedre deres sundhed og trivsel.
  • Vi vil halvere den miljømæssige påvirkning fra fremstilling og brug af vores produkter.
  • Vi vil øge levevilkårene for tusindvis af mennesker i vores forsyningskæde.

Efter lanceringen i 2010 anerkendesUnilever Sustainable Living Plan af uafhængige kommentatorer som en af de mest ambitiøse planer for bæredygtighed, der nogensinde er skabt i en international koncern - og den udvikles fortsat, driver væksten i vores forretning og samtidig udnytter vores rækkevidde og ekspertise til at skabe forandring i verden.

I 2014 vokser vores ’Sustainable Living-varemærker'- mærker, som har et bæredygtigt formål og bidrager til en eller flere af vores Unilever Sustainable Living Plan-mål - dobbelt så hurtigt som resten af virksomheden og udgør et stort bidrag til den samlede vækst.

Større end vores virksomhed

Den rolle, som erhvervslivet kan spille i at skabe en mere sikker, mere retfærdig fremtid, ligger stadig øverst på den globale dagsorden, fremhævet af begivenheder som 2015 klimakonferencen i Paris samt lanceringen af FNs globale mål.

Unilever identificerer tre områder, hvor vi kan hjælpe med at levere reelle systemforandringer ved at arbejde i sammen med andre virksomheder, civilsamfundet, regeringer og NGO'er: klimaændringer og skovrydning; vand, sanitære forhold og hygiejne; og bæredygtigt landbrug og fødevaresikkerhed

Højdepunkter

2010

Unilever kåres til leder af bæredygtighed i Food & Beverage ‘'supersektoren” i Dow Jones Sustainability Indices for 12. år i træk.

Alberto Culvers aktionærer stemme for købet af virksomheden, hvilket fører mærker som TRESemmé, Alberto VO5, Nexxus, St Ives og Simple ind i Unilever-porteføljen.

2011

Vores CEO, Paul Polman, lover Unilevers opbakning til et generelt branchedækkende skridt i retning af at støtte bæredygtigt landbrug på World Economic Forum i Davos.

2012

Unilevers omsætning overstiger 50 millioner euro, hvor alle regioner og kategorier bidrager til væksten. Vi har nu 14 mærker hver med et salg på mere end 1 million euro om året.

Vi fortsætter med at gøre gode fremskridt hen imod opfyldelse af målene i Unilever Sustainable Living Plan. Mere end en tredjedel af landbrugsråvarer indkøbes bæredygtigt og mere end 50 % af fabrikkerne når målet om at sende intet affald til deponering. Vi når 224 millioner mennesker gennem programmer for at reducere diarré ved håndvask med sæbe, levering af rent drikkevand, fremme oral sundhed og forbedre de unges selvværd.

2013

Unilever navngives som vinder af den prestigefyldte 2013 Catalyst Award for vores initiativer, der udvider muligheder for kvinder og virksomheder. Virksomheden træder igen ind på markedet i Myanmar med lanceringen af omfattende virksomhedsaktiviteter herunder en ny produktionsfacilitet og nyt hovedkvarter i Yangon.

Unilever høster 44 priser ved den 60. Cannes Lions International Festival for kreativitet.

2014

Vi lancerer Unilever Sustainable Living Young Entrepreneur Awards, et internationalt prisprogram, der er designet til at inspirere unge mennesker rundt om i verden til at tackle miljømæssige, sociale og sundhedsmæssige problemer.

På trods af et vanskeligt økonomisk miljø opnår Unilever for femte år i træk top- og bundlinje vækst. Vi fortsætter med at omforme vores portefølje og foretager en række strategiske opkøb i løbet af året, herunder Talenti topkvalitets isvirksomhed i Nordamerika og Qinyuan vandrensningsvirksomheden i Kina.

Unilever kåres til leder af branchegruppen Fødevarer, drikkevarer og tobak i 2014 Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

2015

Unilever fortsætter med at vise konsekvent profitabel vækst i flygtige markeder og styrker samtidig bæredygtigheden i vores portefølje.

For 15. gang på 16 år udnævnes Unilever til leder af branchegruppen Fødevarer, drikkevarer og tobak med en score på 92 ud af 100. Vi bliver også udvalgt som indekskomponent i Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) efter vores deltagelse i 2015 RobecoSAM Corporate Sustainability Assessment.

I januar meddeler vi, at vi har nået vores mål om at sende intet ikke-farligt affald til deponering fra hele vores netværk af fabrikker, mens vi i juni opnår en besparelse på 1 million tons CO2-udledning siden 2008.

‘Sustainable Living-varemærker’ udgør nu halvdelen af vores vækst og vokser dobbelt så hurtigt som vores andre mærker. Et stigende antal af vores førende mærker har integreret bæredygtighed i deres bidrag til verden - i deres formål - og i deres produkters ingredienser og livscyklus.

Vi bidrager til lanceringen af FNs udviklingsmål Sustainable Development Goal (SDGs) og deltager i den globale opfordring om handling i 2015 klimakonferencen i Paris (COP21). Vi meddeler, at Unilever agter at være "CO2-positive" i 2030.

I ‘Mobilising Collective Action: USLP Summary of Progress 2015’, indberetter vi, at vi er på vej til at nå de fleste af vores USLP-mål og foretager en hidtil usetopfordring til kollektiv handling for at løse de største udfordringer, som verden står over for.

tilbage til toppen