2000 – 2009: Udvikling af nye veje

I lyset af voksende udfordringer for virksomheder, miljø og samfund omdannes Unilever organisatorisk og strategisk for at sikre, at vi fortsat er en bæredygtig forretning.

Reklame for Ben & Jerry's Fairtrade Chunky Monkey-is fra 2008

Som folks indkøbsvaner og -muligheder begynder at ændre sig, og forbrugerne bliver mere socialt, miljømæssigt og samfundsmæssigt motiverede, tilpasser Unilever sig forandringen, både i den måde vores forretning struktureres på og den måde, hvorpå vi tænker. Vores strategi Path to Growth fører til flere opkøb og rationalisering af produktion og produktionssteder til at danne videncentre. One Unilever-programmet samler organisationen bag en enkelt strategi, der forenkler vores forretning og udnytter vores størrelse mere effektivt.

Vi bygger også videre på vores lange historie med socialt formål ved at implementere bæredygtig omtanke endnu mere i vores daglige aktiviteter.

I 2002 lancerer Lifebuoy-mærket sit hygiejneuddannelsesprogram, Swasthya Chetna, der gør en forskel for livet for 120 millioner mennesker i landdistrikterne i Indien, mens vi i 2004 blev en af grundlæggerne af The Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). I 2008 i et forsøg på at hjælpe med at standse skovrydning annoncerer vi vores engagement i at trække alt vores palmeolie fra certificerede bæredygtige kilder i 2015

Som årtiet nærmer sig sin afslutning står hele verden over for en hidtil uset økonomisk og miljømæssig usikkerhed. De ændringer, som Unilever har vedtaget, resulterer i lanceringen af Kompasstrategien i 2009, som forbereder os på de næste ti år med en virkelig bæredygtig forretningsmodel: at fordoble størrelsen af vores virksomhed og samtidig reducere vores miljøpåvirkning.

Højdepunkter

2000

Bestfoods slutter sig til Unilever i det næststørste kontante opkøb i historien. Andre opkøb omfatter Slim-Fast Foods, Ben & Jerrys og Amora-Maille kulinariske virksomhed i Frankrig.

Vi lancerer Unilever Health Institute - et videncenter i ernæring, sundhed og vitalitet

2001

I 2001 reducerede Unilever vores mærker fra 1600 til 900. DiverseyLever, Elizabeth Arden og Unipath sælges.

2002

Vores brandportefølje omformes og udvides gennem opkøb og salg af 87 virksomheder, hvilket genererer et salgsprovenu på 6,3 milliarder.

2003

Unilever Health Institute åbner regionale centre i Bangkok, Thailand og Accra, Ghana

Vores ernæringspolitik og Nutrition and Health Academy lanceres.

2004

Vitality-missionen indledes, og det nye Unilever-mærke rulles ud, herunder det nye logo, der repræsenterer mangfoldigheden i Unilever, vores produkter og vores folk.

2005

Unilever sælger Unilever Cosmetics International (UCI) til Coty Inc i USA. Salget er i overensstemmelse med Unilevers strategi om at fokusere på centrale kategorier.

Programmet The Nutrition Enhancement Programme afsluttes, hvorigennem 16.000 produkter vurderes for niveauer af transfedtsyrer, mættet fedt, natrium og sukker, og der tages handling, hvor det er nødvendigt.

2006

Antony Burgmans fratræder som formand efter at have været i virksomheden i over 35 år. Michael Treschow følger ham som den første uafhængige formand for bestyrelsen i Unilever

Ny teknologi hjælper med at skabe Small & Mighty, det første super-koncentrerede flydende vaskemiddel, der bruger en tredjedel emballage, en tredjedel vand og en tredjedel af transporten for fortyndede væsker.

2007

Unilever annoncerer aftalen om at opkøbe vitalitets drikkevaremærket Buavita i Indonesien og Inmarko, den førende isvirksomhed i Rusland.

Unilever forpligter sig til at købe al vores te fra bæredygtige, etiske kilder, og beder Rainforest Alliance om at revidere vores televerandører med øjeblikkelig virkning.

2008

Vi offentliggør salget af flere virksomheder, herunder vores nordamerikanske vaskerivirksomhed, vores spiseolievirksomhed på Elfenbenskysten, vores interesser i lokale oliepalmeplantager, Palmci og PHCI, og olivenolie- og eddikevirksomheden Bertolli til Grupo SOS.

Vi forpligter os til at indkøbe bæredygtig palmeolie i 2015,og køber vores første parti certificeret bæredygtig palmeolie i november.

For tiende år i træk udnævnes Unilever til fødevaresektorens leder i Dow Jones Sustainability Indices - den eneste virksomhed nogensinde til at nå denne udmærkelse.

2009

Paul Polman tager over som Chief Executive Officer den 1. januar, og efterfølger Patrick Cescau, der går på pension efter 35 års tjeneste i virksomheden.

Unilever køber 185.000 tons bæredygtig palmeolie via GreenPalm-certifikater, der tegner sig for omkring 15 % af det samlede behov.

Omkring 80 % af de Lipton Yellow Label-og PG Tips-teposer, der sælges i Vesteuropa, stammer fra certificerede gårde. Rainforest Alliance Certified te bliver også tilgængelig i USA, Japan og Australien.

Næsten 17 millioner skolemåltider leveres til 80.000 børn gennem vores partnerskab med World Food Programme.

Mod slutningen af året lancerer Unilever vores fornyede vision: at fordoble størrelsen af vores virksomhed og samtidig reducere vores samlede miljøpåvirkning.

tilbage til toppen