1990 – 1999: Omstrukturering og sammenlægning

Ved udgangen af dette årti fortsætter det nye forretningsfokus med et antal kategorier, hvori Unilever konkurrerer, skåret fra over 50 til blot 13.

Cornetto prisliste fra 1990

Dette omfatter beslutningen om at sælge eller inddrage mange mærker og koncentrere sig om dem med det største potentiale.

Omstruktureringen skaber fire forretningsområder: Home Care, Personal Care, Foods og Speciality Chemicals. Den nye struktur ledes af et nyt hold, ExCo (The Executive Committee - Forretningsudvalget) og omfatter 12 forretningsgrupper, der hver er ansvarlig for en blanding af geografiske områder samt produktområder.

I løbet af dette årti opretter Unilever også et program for bæredygtigt landbrug i lyset af de voksende miljøbelastninger og forbrugernes bekymringer om fødekæden. Andre initiativer til beskyttelse af vandressourcerne og til at hente fisk fra bæredygtige bestande følger snart.

Højdepunkter

1992

Unilever går ind i Tjekkiet og Ungarn, og etablerer UniRus i Rusland.

1993

Breyers-is opkøbes i USA og Organics shampoo lanceret først i Thailand. I 1995 sælges Organics i over 40 lande.

1994

Frasalget af United Africa Company, som er Unilevers enorme vestafrikanske handels-, bryggeri- og tekstilselskab, afsluttes.

1995

Unilever offentliggør sine virksomhedsprincipper.

Den hidtil usete beslutning træffes for praktisk taget at fjerne transfedt fra fødevareproduktionen i en hurtig reaktion på ny forskning, der tyder på, at fedtets indvirkning på kolesterol i blodet er mindst lige så negativ som mættet fedt.

1996

Unilever gør en ambitiøs indsats om at købe alle fisk fra bæredygtige bestande og begynder at arbejde med WWF for at etablere et certificeringsprogram for bæredygtigt fiskeri kendt som Marine Stewardship Council (MSC).

Hindustan Lever og Brooke Bond Lipton India fusionerer for at skabe Indiens største selskab i den private sektor, og Helene Curtis hårplejevirksomhed i USA opkøbes.

The Unilever Nutrition Centre oprettes.

Annapurna salt tilsat jod lanceres i Indien og begynder at få stor betydning for at rette op på jodmanglen.

1997

Kibon-is opkøbes i Brasilien. Unilevers kemikalievirksomheder herunder National Starch og Quest International sælges.

1999

Aktionærer give tilladelse til et særligt udbytte på 7,4 milliarder euro og en aktiekonsolidering for at reducere antallet af aktier pr. udstedelse.

tilbage til toppen