1980 – 1989: Fokus på kernen

I begyndelsen af 1980'erne er Unilever verdens 26. største virksomhed.

Stork-reklame fra 1980’erne

Virksomhedens interesser omfatter plast, emballage, tropiske plantager og et rederi, samt en bred vifte af fødevarer, husholdnings- og personlig plejeprodukter.

Tidligt i dette årti beslutter Unilever som en dristig ændring af strategien at koncentrere sig om centrale produktområder med stærke markeder og lige så stort vækstpotentiale. Den nødvendige rationalisering fører til store opkøb og lige så store frasalg, herunder salg af dyrefoder, emballage, transport og fiskeopdrætsvirksomheder.

Men i 1989 er den deraf følgende vækst af kerneaktiviteterne tydelig.

Højdepunkter

1982

Viennetta-iskagen lanceres for første gang med start i Storbritannien som en julespecialitet.

1983

Axe-kropsdeodorant for mænd (Lynx i Storbritannien) lanceres for første gang i Frankrig.

1984

Unilever annoncerer sin kerneforretningsstrategi og store opkøb og frasalg følger i løbet af det næste årti.

Brooke Bond erhverves i Unilevers første fjendtlige overtagelse.

1985

Unipath lancerer en hjemmegraviditetsprøve Clear Blue, som sælges gennem farmaceutiske forretninger i Storbritannien.

1986

Med købet af Naarden fordobles Unilevers forretning i dufte og fødevarearomaer. Chesebrough-Pond's, der ejer Pond's og Vaseline, bliver opkøbt i USA.

1987

Dove relanceres i Europa med start i Italien.

1989

Calvin Klein og Elizabeth Arden/Fabergé opkøbes, mens Magnum-is lanceres i Tyskland.

tilbage til toppen