1960 – 1969: En tid til vækst

1960'erne bringer optimisme og nye ideer med sig, idet verdens økonomi ekspanderer og levestandarden fortsætter med at stige.

Captain Birdseye, spillet af John Hewer, i en reklame fra 1960erne

Som et resultat udvider og diversificerer Unilever sig gennem innovation og opkøb, oprettelse af reklamebureauer, markedsanalysevirksomheder og emballeringsvirksomheder. I 1968 forsøger virksomheden at fusionere med Allied Breweries i et virkelig ambitiøst overtagelsesbud. Det er dog svært at opretholde overskudsstabilitet, da kløften mellem de bedste og dårligste aktiviteter udvides, og midlerne investeres i at opretholde lavt forrentede virksomheder.

I midten af 60'erne forøger en omstrukturering mulighederne for at udvikle mærker internationalt. Kontrol og ansvar for europæisk overskud for de største mærker flyttes derfor fra de enkelte driftsselskaber til kategorifokuserede hold, der kaldes koordinationer.

Højdepunkter

1960

Alle vaskerelaterede mærker anbringes under kontrollen af en enkelt virksomhed, Lever Brothers and Associates. Becel, den banebrydende "sundheds"-margarine, lanceres, da medicinverdenen beder Unilever om at udvikle et kolesterolsænkende madprodukt. I første omgang fås produktet kun på apoteker.

1961

Good Humor-is købes i USA.

1965

Unilever opretter sin egen specialist emballeringsvirksomhed, 4P Group,og forvandler en intern leverandør til rentabel virksomhed. Cif lanceres med start i Frankrig.

1967

Captain Birds Eye/Iglo/Frudesa optræder for første gang i TV-reklamer

1968

Unilever forsøger uden held at fusionere med Allied Breweries, en af Storbritanniens største bryggerier.

1969

Unilever sender Storbritanniens første TV-reklame i farver, som er for Birds Eye-ærter.

tilbage til toppen