1950 – 1959: Efterkrigstidens forbruger-boom

Fra slutningen af 40'erne og ind i 50'erne giver udvikling af nye massemarkeder for forbrugsvarer - herunder Afrika og Asien - muligheder for ekspansion

En del af Blue Band-reklame i Indien

Unilevers United Africa Company vokser hurtigt og producerer varer til salg i de nye uafhængige afrikanske stater, som hjælper med at skabe en ny lokal produktionsindustri. Imens fører efterkrigstidens velstand i Europa, som er ansporet af starten på Det Europæiske Fællesskab, til et forbruger-boom og stigende levestandard.

Efterhånden som nye videnskabelige fremskridt udvikles hurtigt, øger Unilever fokus på teknologi og gør Port Sunlight Research til virksomhedens forskningsafdeling med ansvar for både britiske og hollandske laboratorier. Virksomheden etablerer også en ernæringsforskergruppe i Holland, som senere bliver til Unilever Food and Health Research Institute - et videncenter i ernæring. 

I løbet af 1950'erne udvikles nye typer fødevarer - mest berømt er fiskefingre - som en direkte reaktion på behovet for nærende mad, der gør brug af de ingredienser, der til rådighed i kølvandet på efterkrigstidens rationering. Nogle af disse markedsføres derefter gennem en lovende ny kanal - reklame-TV.

Højdepunkter

1954

Sunsilk shampoo lanceres i Storbritannien og bliver vores førende shampoo-mærke - i 1959 er den tilgængelig i 18 lande verden over.

1955

Den 22. september viser Unilever den allerførste reklame på britiske kommercielt TV, som er for Gibbs SR-tandpasta.

Fiskefingre introduceres i Storbritannien, og inden for et årti står de for 10 % af det britiske fiskeforbrug.

Dove-sæbe lanceres i USA.

1956

Unilever Research etablerer sit biologiske institut, der i 1980'erne bliver til afdeling for BioScience, Nutrition and Safety.

PG Tips’ chimpanser har deres første optræden på Storbritanniens nyligt lancerede kommercielle tv-station. Reklamen, der sendes juledag, er inspireret af London Zoo-chimpansernes teselskab. Det fører til, at PG Tips bliver Storbritanniens størst sælgende temærke.

Den første Miss Pears krones i den berømte Pears Soap skønhedskonkurrence, der fejrer skønheden ved naturlig, frisk hud.

1958

I Holland udvider Unilever inden for frosne fødevarer og is med købet af Vita NV, som senere bliver til Iglo Mora Group.

1959

Unilever lancerer sin første margarine i en bakke, der erstatter den traditionelle blok indpakket i madpapir med Blauband i Tyskland efterfulgt af Flora i Storbritannien.

tilbage til toppen