1900 – 1909: Nyt fokus på råvarer

I begyndelsen af det 20. århundrede begynder margarine- og sæbeproducenter at bevæge sig yderligere ind på hinandens markeder.

Lux-sæbereklame fra begyndelsen af det 20. århundrede

Konkurrence og en pludselig kraftig stigning i omkostningerne til råmaterialer får mange til at oprette foreninger for at fremme deres interesser og forsvare sig mod leverandørers monopoler.

I en tid hvor det er svært at få udbuddet af olie- og fedtstof til at imødekomme den efterspørgsel. der er skabt af en hurtigt voksende sæbe- og margarineproduktion, fokuserer de virksomheder, der en dag bliver til Unilever, på at sikre stabile råvarer.

Højdepunkter

1904

I UK lancerer Lever Brothers endnu et produkt, der gør husholdningsarbejdet nemmere - Vim, som er et af de første skurepulvere.

Virksomheden indregistreres i Sydafrika..

1906

Nu har Lever Brothers en blomstrende eksport og fabrikker i tre europæiske lande samt en i både Canada, Australien og USA. Virksomheden har også startet op i Stillehavsområdet.

I samme år indgår Lever Brothers en aftale med tre andre producenter om at begrænse konkurrencen for råvarer, men bliver angrebet af pressen, som giver dem navnet ’The Soap Trust’ og anklager dem for at drive priserne i vejret. Lever Brothers sagsøger efterfølgende avisen Daily Mail og får i 1907 50.000 britiske pund i erstatning – som er en kæmpe erstatning efter datidens standarder.

1908

Jurgens og Van den Bergh laver en aftale om at indgå i et partnerskab om at dele fortjenesten, mens de fortsat er hinandens konkurrenter.

1909

Lever Brothers udvikler en palmeplantage på Solomon-øerne, og samtidig opretter Jurgens og Van den Bergh en palmeplantage som joint venture i den tyske del af Afrika.

tilbage til toppen