1885 – 1899: Produktinnovation i det 19. århundrede

I slutningen af det 19. århundrede ved Oss i Brabant i Holland, har Jurgens og Van den Bergh - to smørgrossistfamilievirksomheder - en blomstrende eksporthandel med Storbritannien

Lever Brothers' Sunlight-sæbeemballage fra 1889

I starten af 1870’erne bliver de interesseret i et nyt produkt, der er fremstillet af kvægfedt og mælk – som viser sig at kunne masseproduceres som en prisbillig erstatning for smør.

Senere ovre i Nordengland i midten af 1880’erne begynder en vellykket købmandsforretning drevet af William Lever at producere en ny type husholdningssæbe. Produktet indeholder kopraolie eller pinjekerneolie, som får sæben at skumme lettere end traditionelle sæber, der er fremstillet af animalsk fedt. Lever giver sæben et mærke - Sunlight - som var usædvanligt for den tid. Og sælger det pakket ind i karakteristiske pakker.

Højdepunkter

1872

I Holland åbnede Jurgens and Van den Bergh deres første margarineproducerende fabrikker.

1884

Lever & Co begynder at producere Sunlight-sæbe.

1886

Knorr – der senere bliver en del af Unilever – lancerer suppe i tabletform med kødekstrakt for at kunne levere nærende mad til lavindkomstforbrugere.

1887

I slutningen af dette år producerer Lever & Co 450 tons Sunlight-sæbe om ugen, og William Lever køber stedet, hvor han bygger Port Sunlight – en stor fabrik ved Mersey-flodens bred ved Liverpool med landsby oprettet til sine ansatte med formålet at levere en høj standard af boliger, faciliteter og fritidsaktiviteter.

1888

Jurgens og Van den Bergh rykker begge ind på et andet fremgangsrigt marked, Tyskland, og bygger fabrikker der.

1890

Lever & Co bliver til et aktieselskab – Lever Brothers Ltd.

1891

Van den Bergh flytter til nyt hovedsæde i Rotterdam.

1894

Lever & Co skaber et overkommeligt nyt produkt – Lifebuoy Soap – for at understøtte og fremme den stigende interesse for personlig hygiejne, .

Lever Brothers bliver til et aktieselskab.

Midt 1890’erne

I UK sælger Lever Brothers næsten 40.000 tons Sunlight-sæbe om året og begynder at udvide til Europa, Amerika og de britiske kolonier med fabrikker, eksportvirksomheder og plantager.

1898

På dette tidspunkt har Van den Bergh allerede en salgsstyrke på 750 mennesker og lancerer et nyt margarinemærke - Vitello.

1899

Lever Brothers introducerer en ny produkttype, Sunlight Flakes – som gør husholdningsarbejdet nemmere end med de traditionelle hårde sæbeblokke. I 1900 bliver Sunlight Flakes til Lux Flakes.

tilbage til toppen