1. Hjem
  2. Om os

Om os

Unilever er en af verdens førende koncerner indenfor forbrugsgoder, som producerer og sælger omkring 400 forskellige varemærker i mere end 190 lande.

Gør bæredygtig levevis tilgængelig for alle

Hver eneste dag bruger 2,5 mia. mennesker vores produkter til at se godt ud, føle sig godt tilpas og til at få mere ud af livet. Det drejer sig om en tredjedel af den globale befolkning, der vælger blandt vores varemærker, som f.eks. Lipton, Knorr, Dove og Hellmann, og ikoniske lokale mærker som Bango i Indonesien og Suave i USA. Rent faktisk, så ejes tretten af de 50 førende varemærker i verden af Unilever.

Vores geografiske rækkevidde giver os en enestående global tilstedeværelse, herunder en unik position på nye markeder, som genererer 58% af vores omsætning.

Vores forretningsaktiviteter spænder over en kompleks, global værdikæde. Vi arbejder sammen med tusindvis af leverandører og bruger ca. 34 mia. EUR på varer og tjenesteydelser, herunder ca. 13 mia. EUR på ingredienser og råvarer, der omdannes til produkter i vores +300 fabrikker, fordelt i 69 forskellige lande. Derefter distribueres disse produkter til 25 millioner detailhandlere, lige fra supermarkeder til små forretninger og via andre hurtigt voksende kanaler, så som e-handel og direkte-til-forbruger sektoren. Derudover er vi ligeledes den næststørste annoncør i verden baseret på medieudgifter.

190

Antal lande som vi opererer i

160k+

Antal af vores ansatte

1mia. EUR

Beløb som vi investerer i Forskning & Udvikling hvert eneste år

Dette niveau indebærer et ansvar

Vi lever i en stadig mere usikker og flygtig verden. Temperaturerne stiger, tørkeperioder opstår oftere, fødevareforsyningerne bliver stadig mere knappe, kløften mellem rige og fattige vokser, og milliarder af mennesker har stadig ikke adgang til grundlæggende sanitære forhold og hygiejne.

Men samfundet er under forandring. Der er et voksende skift i retning af et mere meningsfuldt og bæredygtigt forbrug, hvor enkeltpersoner i stigende grad tager et personligt ansvar for virkningen af deres købsbeslutninger.

Derfor er vores formål ganske simpelt: at gøre en bæredygtig levevis tilgængelig for alle.

Med dette begreb mener vi, at vi gerne vil være med til at skabe en verden, hvor vi alle kan leve godt og inden for jordklodens naturlige begrænsninger.

Sammen med vores bredere fællesskab - partnere, leverandører og indbyggere - gør vi fremskridt.

Det sker i dag i den samme ånd, som var grundlaget for etableringen af Unilever i 1890´erne - med et stykke sæbe, der var med til at skabe et nyt syn på personlig hygiejne i det viktorianske England.

Imens vores virksomhed vokser, arbejder vi aktivt på:

Sundhed & trivsel

Vi har hjulpet mere end en mia. mennesker med at forbedre deres sundhed og trivsel

Miljøpåvirkning

Vi har reduceret vores miljøpåvirkning med 50%

Forbedring af eksistensgrundlag

Forbedring af millioner af menneskers eksistensgrundlag

Disse dristige ambitioner udgør kernen i Unilever Sustainable Living Plan (USLP). Efter planens lancering i 2010 har det vist sig, at ansvarlig forretningsdrift er en god forretning ved at drive vækst og opbygge tillid, samt ved at reducere omkostninger og risici.

70%

af omsætningsvæksten i 2017 stammer fra vores bæredygtige varemærker

I 44

lande er vi "den mest eftertragtede arbejdsgiver"

490m+

af vores energiomkostninger er skåret væk via miljøeffektivitet siden 2008

56%

af vores landbrugsråvarer er fremstillet bæredygtigt

Bæredygtighed giver brændstof til innovation

Vandknaphed er et ekstremt alvorligt problem i mange dele af verden. Så derfor udvikler vi vand-intelligente produkter, arbejder sammen med leverandører og landmænd for at hjælpe dem med at bruge vand mere effektivt, og derudover bruger vi mindre vand i vores fabrikker.

Affaldsmængden er derimod stigende. Derfor hjælper vi med til at skabe en mere cirkulør økonomi ved at genoverveje vores plastemballage og udvinde energi fra vores produktionsaffald.

Vores planer om at blive kulstof-positive inden 2030, indebærer at købe 100% af vores energi på tværs af alle vores operationer, fra vedvarende energikilder, ved at installere flere klima-venlige isskabe og reducere vores transport emissioner.

Varemærker med store planer

Vores miljøvenlige varemærker - dem, som har en klar holdning til beskyttelse af mennesker og miljø, og som bidrager til USLP-planen - inspirerer menensker og gør en ægte forskel. F.eks. hjælper Dove unge mennesker med at opbygge selvtillid, vores Dirt is Good vaskemærker opmuntrer børn til at have det sjovt med en virkelig og ægte leg, og Knorr arbejder på at ændre fødevaresystemet fra jord til bord.

55m+

mennesker har fået rent drikkevand, siden 2005

10m+

mennesker har fået forbedret deres adgang til et toilet 2012-2016

≈78m

mennesker har kunnet drage nytte af vores program om mundhygiejne siden 2010

Med samarbejdspartnere kan vi gøre endnu mere

Vores globale tilstedeværelse og dybe rødder i de lokale kulturer giver os den vægt og indflydelse, vi har brug for for at gøre en endnu større forskel. Men vi kan ikke gøre det alene. Det er årsagen til, at vi samarbejder med andre inden for områder så som afskovningsstop, forbedring af menneskers adgang tilvand, sanitet og hygiejne, og uddannelse af små landmænd i,hvordan de kan drive deres landbrug bæredygtigt. Samarbejde er ligeledes nøglen tilkvinders ligestilling og selvstændiggørelsefordi vi er overbeviste om, at det er den største forudsætning for menneskelig udvikling og økonomisk vækst.

Anerkendelse af vores indsats

Nr. 1

Topkarakter i sektoren for personlige produkter i 2017 i Dow Jones Sustainability Index

Nr. 1

Global Corporate Sustainability Leaders in the 2017 GlobeScan/SustainAbility årsrapport

Top-karakter

For vores engagement i forebyggelse af klimaændringer, vand, skove og leverandører i CDP's 2018 Global Supply Chain Report

Anerkendelser som denne, inspirerer os til at afvikle flere aktioner og viser, hvordan vi ønsker at være mere åbne, især inden for de områder, der er de vigtigste for dig så som menneskerettigheder, reduktion af salt og palmeolie.

tilbage til toppen

DELTAG SAMMEN MED OS

Vi er altid på udkig efter mennesker, som vil skabe en bæredygtig fremtid sammen med os.

KONTAKT OS

Kom i kontakt med Unilever og specialiserede teams eller find kontakter rundt om i verden.

Kontakt os