Vores tilgang

I en verden, hvor temperaturen stiger, vandet er knapt, energien er dyr, hygiejnen er dårlig i mange områder, og fødevareforsyningerne er usikre og dyre, har vi både en pligt til og en mulighed for at klare disse problemer på den måde, vi driver forretning på.

Levering af bæredygtig vækst

Vores vision er at fordoble vores virksomheds størrelse, mens vi reducerer vores miljøpåvirkning og øger vores positive sociale indflydelse. Ligesom det er det rigtige at gøre, er der også en stærk business case for denne tilgang. Det er vores erfaring, at bæredygtighed fremmer vækst. Forbrugerne ønsker det, forhandlerne ønsker det, det fremmer innovation, hjælper med at udvikle nye markeder, sparer penge og inspirerer vores medarbejdere.

Unilever Sustainable Living Plan

Unilever Sustainable Living Plan angiver, hvordan vi skal opnå vores vision. Den plan, vi lancerede i november 2010, vil:

  • hjælpe mere end 1 milliard mennesker med at forbedre deres sundhed og velbefindende.

  • halvere vores produkters miljøpåvirkning.

  • give os mulighed for at købe 100 % af vores råvarer fra bæredygtige landbrug.

Planen opstiller en række mål, vi skal nå inden 2020. Regelmæssige og gennemskuelige opdateringer viser, at vi opfylder og overgår vores mål på mange områder. Der er sket betydelige fremskridt med hensyn til indkøb af råvarer fra bæredygtige landbrug. Vi har øget brugen af vedvarende energi i vores fabrikker, købt mere klimavenlige (HFC) frysere til is og taget skridt til at sikre, at vores fødevaremærker har en bedre ernæringsmæssig profil. På nogle områder synes vi imidlertid, at det er vanskeligt at gøre fremskridt, og vi bliver nødt til at samarbejde med andre for at finde løsninger. Dette gælder i særdeleshed for de mål, der kræver en ændret forbrugeradfærd.

Vi implementerer bæredygtighed i vores virksomhed på mange måder – lige fra at have bæredygtighed som grundlag for vores forretningsstrategi til at samarbejde med vores kunder om at hjælpe forbrugerne med at vælge bæredygtige varemærker. Der er stadig meget, der skal gøres, men virksomheder som vores har ikke længere et valg. Bæredygtig, rimelig vækst er nu den eneste acceptable form for vækst.

Samarbejde med partnere

Vi kan ikke skabe en bæredygtig global virksomhed alene. For at kunne skabe en koordineret ændring på tværs af sektorerne samarbejder vi med andre organisationer som f.eks. Consumer Goods Forum, World Economic Forum, World Business Council for Sustainable Development, NGO'er og myndigheder. Vi modtager også rådgivning fra Unilever Sustainable Development Group (USDG) bestående af eksterne eksperter.

I sidste ende får vi kun succes, hvis vi kommer i dialog med forbrugerne og kan opfordre dem til at bruge vores produkter på en bæredygtig måde ved at hjælpe dem med at gøre en lille smule hver dag, hvilket ender med at gøre en stor forskel.