Bæredygtigt indkøb af råvarer

48 % af vores landbrugsråvarer blev indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013

Vores målsætning

I 2020 vil vi købe 100 % af vores råvarer fra bæredygtige landbrug: 10 % i 2010; 30 % i 2012; 50 % i 2015; 100 % i 2020.

Vores indsats

48 % af vores råvarer fra landbruget blev indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013, hvilket viser store fremskridt mod vores foreløbige milepæl på 50 % i 2015.

  • opnået: 2
  • on-plan: 12
  • off-plan: 2
  • %mål ikke nået: 1

Vores tilgang

Vi køber omkring 12 % af verdens sorte te, 3 % af tomater til forarbejdning og 3 % af den producerede palmeolie. Halvdelen af vores råvarer kommer fra landbrug og skove. De beslutninger, vi tager med hensyn til, hvem vi køber fra, og hvordan vi arbejder med dem, kan have stor indflydelse på globale ressourcer og klimaændringerne. De har også en bredere social indflydelse, idet de påvirker levevilkårene for vores bønder og deres familier, kvinder og unge mennesker.

Ved at købe bæredygtigt kan vi beskytte knappe ressourcer. Vi kan sikre, at problemer i forbindelse med skovrydning, brug af jorden samt sociale og samfundsmæssige forhold bliver håndteret ansvarligt. Vi kan også sørge for forsyningssikkerheden for vores virksomhed, og vi kan reducere omkostningerne. Der er klare forretningsmæssige fordele ved at gøre dette.

Vores fremskridt inden for indkøb har været gode. Vi koncentrerer os først om de ti råvarer fra landbruget, som vi bruger mest. Disse tegner sig for omkring to tredjedele af vores volumen. Det drejer sig om palmeolie, papir og pap, soja, sukker, te, frugt og grøntsager, solsikkeolie, rapsolie, mejeriprodukt-ingredienser og kakao. Vi er på rette vej til at nå vores 2020-mål for alle undtagen frugt og sojabønner. Vi fortsætter med at ændre markedet og flytter flere af vores leverandører til bæredygtige landbrugspraksisser i 2014, så vi kan købe flere af disse ingredienser bæredygtigt.

Al vores palmeolie kommer nu fra eller støtter bæredygtig produktion. Vi forsøger nu at købe palmeolie fra certificerede, sporbare kilder, og vi gør gode fremskridt. Ved at dele oplysninger om, hvor produkterne kommer fra, opfylder vi også forbrugernes ønsker. Lipton-teens og Magnum-isens Rainforest Alliance-certificering og det nye Knorr Sustainability Partnership-logo på emballagen fører an på dette område.

Ud over vores egne programmer for bæredygtigt indkøb, som allerede er på vej, gjorde vi i 2013 fremskridt med hensyn til at fremme større ændringer i forhold til at arbejde mod ophør af skovrydning og med hensyn til bredere landbrugssystemer som f.eks. te. Et tæt samarbejde med andre vil være af afgørende betydning for at opnå forandringer på et bredere plan.

Bæredygtig palmeolie

  • Vi vil købe al palmeolie fra certificerede, bæredygtige kilder inden 2015.
  • Vi vil købe al palmeolie bæredygtigt fra certificerede, sporbare kilder inden 2020.
  • 100 % af palmeolien fra bæredygtige kilder ved udgangen af 2012: 97 %‡ via GreenPalm-certificeringer og 3 %‡ fra certificerede, sporbare kilder (gennem en adskilt forsyning).
  • 4 %† af palmeolien indkøbt fra certificerede, sporbare kilder (gennem en adskilt forsyning) ved udgangen af 2013, 96 %† via GreenPalm-certificeringer.

Bæredygtigt papir og pap

  • I 2015 vil vi indkøbe 75 % af alt papir og pap til indpakning fra certificeret bæredygtige skove eller fra genbrugsmateriale. Vi vil nå 100 % i 2020.
  • 62 % af vores papir og pap kom fra certificeret bæredygtige skove eller fra genbrugsmateriale ved udgangen af 2013.

Bæredygtig soja

  • Vi vil indkøbe alle sojabønner bæredygtigt i 2014 og alle sojaolier i 2020.
  • 25 % af sojaolien blev købt fra bæredygtige kilder ved udgangen af 2013.

  • 12 % af sojabønnerne blev købt fra bæredygtige kilder ved udgangen af 2013.

Bæredygtig te

  • Vores mål er, at teen i alle Lipton-teposer i 2015 skal være indkøbt fra Rainforest Alliance Certified™-virksomheder. I 2020 vil 100 % af Unilevers te, inklusive løs te, være af bæredygtig oprindelse.
  • Ved udgangen af 2013 indeholdt 83 %† af vores Lipton-teposeblandinger en del Rainforest Alliance Certified™-te.
  • Alt i alt var 53 %† af den te, der blev indkøbt til alle vores mærker, fra Rainforest Alliance Certified™-landbrug.

Bæredygtig frugt og grøntsager

  • I 2015 vil vi købe 100 % af vores frugt fra bæredygtige kilder.
  • I 2012 vil vi købe 50 % af vores top 13-grøntsager og krydderurter fra bæredygtige kilder og 100 % i 2015. Dette svarer til mere end 80 % af vores globale grøntsags- og krydderurtevolumen.
  • 25 % af frugten var købt bæredygtigt ved udgangen af 2013.
  • 76 % af vores top 13-grøntsager og -krydderurter var købt fra bæredygtige kilder ved udgangen af 2013.

Bæredygtig kakao

  • I 2015 vil vi købe bæredygtig kakao til vores Magnum-is. Al anden kakao vil være af bæredygtig oprindelse i 2020.
  • 70 % af al kakao til Magnum var købt bæredygtigt gennem Rainforest Alliance-certificering ved udgangen af 2013. Samlet set er 47 % af al vores kakao af bæredygtig oprindelse.

Bæredygtigt sukker

  • I 2020 vil vi købe alt vores sukker bæredygtigt.
  • 49 % af vores sukker var indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013.

Bæredygtig solsikkeolie

  • I 2020 vil vi købe al vores solsikkeolie bæredygtigt.
  • 23 % af vores solsikkeolie var indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013.

Bæredygtig rapsolie

  • I 2020 vil vi indkøbe al rapsolie fra bæredygtige kilder.
  • 39 % af rapsolien var indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013.

Bæredygtige mejeriprodukter

  • I 2020 vil vi købe alle mejeriprodukter fra bæredygtige kilder.
  • 31 % af vores mejeriprodukter var indkøbt bæredygtigt ved udgangen af 2013.

Fairtrade Ben & Jerry’s

  • Alle ingredienser i Ben & Jerry’s-is vil være Fairtrade-certificeret i 2013.
  • 7777 % af ingredienserne i Ben & Jerry’s-is opnåede at blive Fairtrade-certificeret i 2013. ♢

Burfrie æg

  • Vi stræber efter at lave en omlægning til 100 % burfrie æg for alle vores produkter,* herunder Ben & Jerry’s-is og mayonnaiserne Hellmann's, Amora og Calvé

  • 40 % af æggene var burfrie ved udgangen af 2013.

Øget indkøb af bæredygtige kontormaterialer

  • I 2013 vil vi købe alle vores papirbaserede kontorartikler til vores top 21-lande fra enten certificeret bæredygtige skove eller genanvendelige kilder.
  • Vi købte 100 % af vores papirbaserede materialer fra certificeret bæredygtige skove eller genanvendelige kilder ved udgangen af 2013.

† Valideret af PwC

‡ Valideret af PwC i 2013

♢ Skal valideres af Moss Adams i april 2014.

* Hvor det er tilladt i henhold til lokal lovgivning.