Sundhed & hygiejne

Ved udgangen af 2013 havde vi nået 303 millioner mennesker

Vores målsætning

Inden 2020 vil vi hjælpe mere end en milliard mennesker med at forbedre deres sundhed og hygiejne. Dette vil medvirke til at reducere forekomsten af livstruende sygdomme som f.eks. diarré.

Vores indsats

Ved udgangen af 2013 havde vi nået 303 millioner mennesker. 183 millioner† mennesker med Lifebuoy, 55 millioner† med rent drikkevand fra Pureit, 52 millioner med vores tandpastamærker og 13 millioner gennem Dove Self-Esteem-programmerne.

  • opnået: 1
  • on-plan: 2
  • off-plan: 1
  • %mål ikke nået: 0

Vores tilgang

I dag er mangel på rent drikkevand, dårlige sanitære forhold og dårlig hygiejne årsag til millioner af dødsfald hvert år, som kan forebygges. Ved hjælp af vores portefølje af varemærker som f.eks. Lifebuoy, Pureit og Domestos samt vores størrelse er vi i en unik position til at være med til at skabe transformationsændringer.

Vi er tilbage på sporet for at opfylde vores 2020-målsætning. Ved slutningen af 2013 havde vi allerede nået over 300 millioner mennesker. Indtil nu har Lifebuoy nået 183 millioner† mennesker med kampagner for ændring af håndvaskevanerne, og 55 millioner† mennesker har fået rent drikkevand fra Pureit. I 2014 vil Pureit-målet ændres til at beskytte liv ved at levere 150 mia. liter rent drikkevand inden 2020, hvilket passer bedre til det, der er vigtigst for sundheden og vores virksomhedsmål. Domestos arbejder sammen med UNICEF og Unilever Foundation for at hjælpe med at opskalere UNICEFs Community Approaches to Total Sanitation-program. Indtil nu er 760.000 mennesker blevet nået med initiativer til ændring af sanitære vaner; dette vil resultere i, at disse mennesker lever i åbne samfund uden afføring.*

Vores Signal- og Pepsodent-tandpastamærker har nået deres 2020-mål syv år før tid og har nået 52 millioner mennesker via deres Brush Day and Night-kampagner siden 2010. Dove fortsætter også med at hjælpe millioner af unge mennesker med at forbedre deres selvværd gennem uddannelsesprogrammer og har hjulpet 13 millioner unge mennesker siden 2005, heraf 2 millioner i 2013.

Siden 2010 har Lifebuoy udvidet kampagnerne for ændring af håndvaskevaner betydeligt til millioner af mennesker i Asien, Afrika og Latinamerika i skoler og landsbyer, bysamfund og landsamfund, og de når 69 millioner mennesker bare i 2013. Selvom varemærket har gjort enorme fremskridt i forhold til at fremskynde programmerne, vil vi ikke nå 1 mia. mennesker inden varemærkets måldato i 2015. Hvis vi gør vores kendte håndvaskprogrammer endnu mere omkostningseffektive, vil det øge både hastighed og størrelse. Siden 2010 har vi gjort store fremskridt og har udviklet modeller, der mere end halverer udgifterne pr. kontakt. Partnerskaber med NGO'er og regeringer har haft afgørende betydning for succesen. Ved at udnytte eksisterende lokale netværk og lokal ekspertise kan vi reducere omkostningerne yderligere og nå flere mennesker.

En løsning på hastighed og størrelse kan bestå af en mere integreret tilgang på tværs af vores varemærker – Lifebuoy, Pureit og Domestos. Problemerne med vand, sanitære forhold og hygiejne – samlet kendt som WASH – er tæt forbundet. Vi er derfor begyndt at undersøge, hvordan vi kan maksimere vores indflydelse og effektivisere ved at kombinere vores individuelle initiativer i integrerede WASH-programmer.

Reducering af diarré og luftvejssygdomme gennem håndvask

  • Vores Lifebuoy-varemærke har som mål inden 2015 at ændre hygiejnevanerne hos 1 milliard forbrugere i hele Asien, Afrika og Latinamerika ved at promovere fordelene ved håndvask med sæbe på de rigtige tidspunkter.

  • Siden 2010 har vi nået 183 millioner† mennesker, hvoraf 69 millioner† blev nået i 2013.

 

Levering af rent drikkevand

  • Vores mål er at gøre rent drikkevand tilgængeligt og til at betale for 500 millioner mennesker med vores Pureit in-home-vandrenseapparat inden 2020.

    Vores mål er at levere 150 mia. liter rent drikkevand inden 2020.

    (Mål revideret i 2014)

  • I alt 55 millioner† mennesker har fået adgang til rent drikkevand fra Pureit siden lanceringen i 2005.

 

Forbedring af oral sundhed

  • Vi vil bruge vores tandpasta- og tandbørstemærker til at opmuntre børn og deres forældre til at børste tænder morgen og aften. Vores mål er at ændre adfærden hos 50 millioner mennesker inden 2020.
  • Siden 2010 har vi nået 52 millioner mennesker, hvoraf 3 millioner blev nået i 2013, hvilket er flere end vores mål.

 

Forbedring af selvværd

Med vores Dove-mærke hjælper vi millioner af unge mennesker med at forbedre deres selvværd gennem uddannelsesprogrammer.

  • Vores mål er at have hjulpet 15 millioner unge mennesker inden 2015.
  • 13 millioner unge mennesker har fået vores hjælp siden 2005. Over 2 millioner deltog i programmet i 22 lande i 2013.

† Valideret af PwC

* Tallene er baseret på faktiske, indberettede modtagere, der er nået indtil nu, i forening med midler fordelt i 2012 og 2013.